מוכר-מוצרים-דיגטליים

הצלחה עסקית של מוכר מוצרים דיגיטליים חינם

האתגר השיווקי הגדול של מנהלי עסקים ושיווק הוא יצירת הצלחה עסקית המבוססת על שיווק חינם של מוצר או שירות דיגיטאלי. להשגת אתגר זה נדרשת חדשנות בשיווק. החדשנות כוללת זיהוי דרכים מקוריות ויצירתיות ליצירת הכנסות עקיפות בטווח קצר, ובנוסף, בנייה של שוק עתידי שייצור הכנסות ישירות גם בטווח הארוך.

מה ההכנסות שניתן ליצור ממכירת מוצרים דיגיטליים ?

היקף ההכנסות שניתן ליצור מהפצה של מוצרים או שירותים דיגיטאליים בחינם מושפע ממספר הדרכים המקוריות והיצירתיות ליצירת הכנסות בדרכים חדשות. בטווח הקצר, ההכנסות יכולות להתקבל מפרסום וממכירה של מוצרים ושירותים נלווים ומשלימים. בטווח הארוך ייווצרו הכנסות משוק הצרכנים העתידי למוצרים או לשירותים הדיגיטאליים שטרם הכיר בצורך לרכוש אותם או את התועלת שניתן להפיק מהם.

חשוב לזכור כי במקרים רבים הצלחה עסקית של תחום חדש מותנית בשיווק מוצרים בחינם, במטרה לאפשר לצרכנים התנסות במוצר וחשיפה לתועלות הגלומות בשימוש בו. במקרים מסוימים, התועלת מהשימוש מושפעת ישירות ממספר המשתמשים במוצר או השירות המוצעים. התועלת גדלה ביחס ישר למספר המשתמשים. ככל שמספר המשתמשים גדול יותר, התועלת מהשימוש גדלה בהתאמה.

חשבו רגע על האתגר הגדול שעמד בפני היצרנים הראשונים של מכשיר הפקס: איזו תועלת יכול להפיק הרוכש הראשון של המכשיר? אל מי הוא יכול לשלוח פקס אם הוא הלקוח הראשון?
ההצלחה השיווקית של היצרנים הראשונים של מכשירי הפקס הותנתה במספר המכשירים שכבר נמכרו ובסוגי הארגונים שרכשו מכשירי פקס, כמו בנקים למשל.

מדוגמה זו של מכשירי הפקס ניתן ללמוד עקרון חשוב מאוד בניסיון ליצור שוק חדש: התועלת של מוצרים או שירותים בתחומים מסוימים, בשלבים הראשונים של מחזור השיווק, מושפעת ממספר המשתמשים הקיימים. התועלת מהשימוש במוצר או בשירות גדלה ביחס ישר למספר המשתמשים. כמו בשוק מכשירי הפקס, כך גם ברשתות חברתיות כמו Facebook, Linked-in ואחרות. הרישום לרשת הוא בחינם. התועלת לבעלי הרשת מושפעת באופן ישיר ממספר הרשומים בקהילה, כיוון שערכה הכלכלי של הרשת החברתית מושפע באופן ישיר ממספר הנרשמים אליה. וכך, בשלב שבו הרשת מגיעה להיקף נרשמים גדול מאוד, יכולים בעליה לשווק מדיה פרסומית וליצור הכנסות מפרסום.

יתרון נוסף המושפע באופן ישיר מהיקף הרשומים ברשת החברתית הוא המצטרפים החדשים. אלה יעדיפו להירשם לרשתות חברתיות שבהן כבר רשומים מרבית המכרים שלהם או המכרים החדשים שאליהם הם רוצים להיחשף.

פרסום בחינם ? ובכן …

רשתות חברתיות כמו Facebook, Linked-in ואחרות מציעות שירות הפצת תוכן אישי חינם.
עקרון חשוב מאוד במודל ההצלחה של הרשתות החברתיות הוא היכולת ליצור רשימת לקוחות גדולה בזמן קצר. יכולת זו יוצרת אפקט רשת ישיר ועקיף, מאסה קריטית. אפקט רשת ישיר נוצר בזכות מספר רב של נרשמים. רשתות חברתיות נשענות על שיווק ויראלי (הפצה מפה לאוזן) ובכך הן מצליחות להקטין את עלות השיווק הממוצעת.

חברת האינטרנט הבינלאומית בבילון, למשל, מתמחה בשיווק תוכנות ושירותי אינטרנט בתחום התרגום והשפות. החברה זיהתה שווקים גדולים מאוד במדינות מתפתחות, שמרבית הצרכנים בהן עדיין אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש תוכנה לתרגום. העובדה שהאינטרנט הצליח לחדור לאותן מדינות פתחה עבור בבילון חלון הזדמנות.

בשווקים אלה מציעה בבילון בשלב ראשון שירות תרגום Online חינם. ההכנסות מתקבלות מפרסום במסגרת שיתוף פעולה עם Google. בתמורה להפצה של מוצר או שירות דיגיטאלי חינם, ניתן ליצור הכנסות מפרסום. ההתנסות במוצר של בבילון מסייעת בחשיפה של המוצר או השירות ובכך מצליחה החברה לשפר את פוטנציאל השיווק בעתיד. בבילון מציעה מוצרים נלווים או משלימים בתשלום. מוצרים כמו מילון אוקספורד, אנציקלופדיה, לקסיקון ומוצרים נלווים או משלימים נוספים. מוצר דיגיטאלי חינם מסייע ביצירת הכנסות ממוצרים נלווים או משלימים. 

20 רעיונות למוצרי דיגיטל שאפשר למכור

מניתוח ההצלחה של חברת בבילון ניתן ללמוד על שלוש דרכים אפשריות ליצירת הכנסות: הראשונה, יצירת הכנסות מפרסום; השנייה, חשיפה חינם מסייעת ביצירת שווקים עתידיים; והשלישית, הכנסות ממוצרים נלווים או משלימים

עוד בנושא: