פרסום במובייל

פרסום במובייל – יישומים חדשים בתחום הסלולאר

שיווק ההזדמנויות לפיתוח ולמכירה של יישומים לטלפון הסלולארי נמצאות כיום בהישג ידו של כל מנהל שיווק ועסקים. ניתן לפתח יישומים בקלות ובעלות נמוכה, כמעט כמו הקמת אתר אינטרנט, מגוון היישומים החדשניים שניתן לפתח הוא כגודל היצירתיות. היישומים יכולים לשמש במגוון תחומים:

עסקים, תיירות, משחקים, הימורים והרשימה עוד ארוכה. שני יתרונות ליישומים בטכנולוגיית הסלולאר, בהשוואה ליישום אינטרנט (ב-PC). הראשון, נשען על היכולת לזהות את מיקומו גיאוגרפי של המנוי ולהציע לו שירות מותאם-מיקום בזמן אמת. השני, הוא היכולת להעביר מסר בהתאמה אישית לכל מנוי (Personal Marketing). יתרונות אלה פותחים הזדמנות מיוחדת, בתחומים רבים, למנהלי עסקים ושיווק, המעוניינים להעביר מסרים בהתאם למיקום הלקוח ובהתאמה אישית לדפוסי השימוש שלו.

העובדה כי החברות הגדולות והמובילות טרם קבעו את כללי המשחק בתחום פיתוח היישומים לסלולאר פותחת הזדמנות לחדשנות במודל עסקי, שתגיע גם מחברות קטנות וזריזות.

פרסום במובייל למתחילים

שוק היישומים הסלולאריים יצמח במהירות בזכות האינטרנט, שהצליח לחדור באחוזים גבוהים לאוכלוסייה; מכשירי ה-Mobile החדשים, בעלי הזיכרון הגדול; יכולות מולטי מדיה לשימוש וידאו על מסכים גדולים, ובמחירים נמוכים ונגישים להמונים; יכולות מתקדמות של רשת דור 3.5 עם רוחב פס גדול, המאפשרים להעביר קבצים ומידע גדולים במהירות. כל אלה נפגשים עם דור צעיר המאמץ טכנולוגיות במהירות.
אתם מוזמנים לסיור קצר ומודרך בספארי ענף היישומים החדשים ל-Mobile.

כדי להמחיש את קשת האפשרויות לפיתוח יישומים בטכנולוגיה של זיהוי מנוי מבוסס- מיקום גיאוגרפי
(Location based service), להלן דוגמה: יישום עבור ענף התיירות. דמיינו שהמדריך האלקטרוני שלכם בטיול הוא יישום שרכשתם, המותקן בטלפון הנייד. במהלך הטיול תקבלו המלצות על אתרי תרבות מועדפים, מסעדות מסוג מסוים או בתי מלון קרובים עם חדרים פנויים ברגע זה.

הסנונית המסמלת את צמיחת ענף היישומים ב- Mobile היא החברה החדשנית Apple, אשר פיתחה טכנולוגיה והקימה חנות יישומים למכשיר הנייד שלה iPhone. החנות Apple App Store הצליחה למכור יישומים בהיקף של עשרות מיליוני דולר אמריקאי עד כה, וזאת רק ההתחלה. חברות ענק מצטרפות להצלחה ומשקיעות בטכנולוגיה לפיתוח יישומים ובחנויות יישומים, במטרה לזכות בנתח שוק גדול, בהכנסות גדולות וברווחים גבוהים.

כגודל ההזדמנות בשוק ה-Mobile, כך גם התחרות. הגורמים הקובעים את כללי המשחק בתחרות נוקטים מהלכים אסטרטגיים חדשניים הן בטכנולוגיה והן במודלים עסקיים. יחד עם חברת Apple, הנחשבת כיום למובילה בתחום, הצטרפו חברות מתחרות נוספות כמו NOKIA, Google, Sun, Microsoft, Samsung, Palm ועוד. כל אחת מהן שואפת להיות חנות היישומים המועדפת על הלקוחות ובעלת הטכנולוגיה המובילה לפיתוח יישומים, שתועדף על בתי תוכנה ומפתחים עצמאיים, כדי שאלה יבחרו בטכנולוגיה שלהם לפיתוח היישומים למכשירים ניידים.

מפתחים של יישומים יכולים למכור יישומים בשני ערוצים עיקריים. דרך מפעילי שירות או דרך חנויות יישומים עצמאיות. ריבוי חנויות יישומים מהווה שאיפה גדולה של כל מפתח יישום להשתלב בחנויות היישומים של מפעילי השירות, כמו Vodaphone, AT&T.

ארבעה סוגים של שחקנים הקובעים את כללי המשחק בתחרות

ישנם ארבעה סוגי שחקנים הקובעים את כללי המשחק בתחרות של ענף חנויות היישומים למכשירים ניידים בתחום ה-Mobile.
1)יצרנים של מכשירים ניידים כמו NOKIA
2)מפעילי השירות כמו AT&T בארצות הברית
3)יצרנים של מערכות הפעלה כמו Microsoft
4)חברות נוספות המציעות פתרון טכנולוגי לפיתוח יישומים, כמו החברה הישראלית I-Com Mobile.

חוסר באחידות ובסטנדרטים ישפיעו על בתי תוכנה ומפתחים עצמאיים

בתי תוכנה ומפתחים עצמאיים ישקיעו כנראה משאבים בהסבה של יישומים מצליחים ב-PC. לדוגמה, הסבה של יישומים שהצליחו ברשתות חברתיות כמו Facebook, linked-in. הנחת היסוד היא שיישומים הנמכרים בהצלחה בשוק ה-PC, יצליחו גם ב-Mobile. בחירת הטכנולוגיה לפיתוח היישומים בשלב ראשון תהיה בשפות הפיתוח הנפוצות. בחירה לפי קריטריון זה נותנת יתרון לשתי חברות מובילות. Microsoft, עם מערכת ההפעלה WinME ו-NOKIA עם מערכת ההפעלה שלה Symbian. חברת Samsung בחרה בחברת Sun בטכנולוגיית J2ME. כפי שניתן להבין מהניתוח הראשוני מול היצרנים המובילים בלבד, לפני שכללנו יצרנים קטנים כמו LG, או Apple נראה שהאתגר לפתח יישום התואם לכל המכשירים בענף, גדול מאוד, בענף שטרם גיבש אחידות ותאימות
(Compatible) בסטנדרטים של פיתוח, כפי שכבר קיימות היום בשוק ה-PC.

הזדמנויות עבור ספקי פתרונות מבוססים אינטגרציה

כאמור, העובדה שכללי המשחק בענף טרם נקבעו, פותחת הזדמנות לחדשנות במודל עסקי גם לחברות קטנות וזריזות. בעיית החוסר באחידות ובסטנדרטים מהווה הזדמנות ופותחת דלת גם לחברות קטנות המציעות פתרון אינטגרטיבי. מצב זה הצית את דמיונם היצירתי של המנהלים בחברה ישראלית קטנה בשם I-Com Mobile, המציעה קניון רב שירותים למפתחי תוכנה לטלפונים סלולאריים. התוכנה מסופקת כשירות
(Software as a Service) והיא מאפשרת פיתוח יישומים באופן קל ומהיר, כולל פתרון אינטגרטיבי, במחיר נמוך במיוחד, ובזמני השקה מהירים ביותר תוך נגישות למיליוני אנשי פיתוח בעולם.

מבנה התחרות מזווית הראייה של יצרני המכשירים הניידים

יצרנים גדולים ומובילים של מכשירים ניידים, כמו NOKIA ואחרים, ראו את ההצלחה של חברת ,Apple יצרנית המכשיר הנייד iPhone, שהקימה בהצלחה את החנות Apple App-store, וברור להם מאוד שהם הזוכים הלגיטימיים בהזדמנות הגדולה. בזריזות וחריצות הם נמצאים במרוץ להקמת חנות היישומים המועדפת על הלקוחות ולהקמת סביבת הפיתוח המועדפת על בתי התוכנה, שיפתחו חנויות יישומים בשימוש המכשירים.

מבנה התחרות מזווית הראייה של מפעילי השירות הגדולים

כוח המיקוח של מפעילי השירות הגדולים מול יצרני טלפונים הוא חזק מאוד. מפעילי שירות גדולים, כמו Vodafone, AT&T, בוחרים יצרנים לפי יכולתם לספק מכשירים מתקדמים ויישומים חדשים, המעניקים ללקוחותיהם ערך משופר במטרה לשמר אותם. שימור לקוחות מבוצע לרוב ע"י הצעת ערך טובה במיוחד, המושפעת מאיכות התוכן (סרטים), מולטי מדיה ועוד.
לסיכום, יישומים למכשירים ניידים זמינים להורדה דרך מכשיר הסלולאר או באינטרנט.
פיתוח יישומים נחשב עד כה להשקעה גדולה ומורכבת, עם דרישות אינטגרציה רבות.
הורדת חסמי האינטגרציה ושיפור כדאיות הפיתוח, פותחים את השוק לשחקנים חדשים כמו בתי תוכנה קטנים ולעסקים ויזמים שיפתחו יישומים למכשירים ניידים.

עוד בנושא: